zaterdag 14 december 2013

Psychologie en Psychiatrie

Iedereen heeft er wel al eens over gehoord. Sommige vinden het onnuttig, grappig en zielig. Maar anderen zijn er blij om dat het bestaat, zijn er dankbaar voor en het helpt hun echt. Maar hoe weet je nu als het jou gaat helpen?
Mijn pds neemt veel problemen met zich mee, er is ook nog veel meer aan de hand dan mijn pds maar veel dokters zeidden dat ik ook naar een psycholoog moest gaan. Ik was er eigenlijk helemaal niet voor. Je zit daar in een kamer met iemand dat je niet kent en je moet zomaar je hart luchten. Maar na een tijdje voelde ik dat ik het toch nodig had, een buitenstaande persoon. Toen heb ik een afspraak gemaakt voor een psycholoog dat iemand me aanraadde. Voor ik binnen ging had ik al wat last van buikpijn door mijn pds en had ik net ruzie gehad, dus de emotie's waren al goed naar boven gekomen. Toen mocht ik binnen en barste ik in tranen uit, het werd me allemaal te veel. Die vrouw bekeek me zo dood aan, net alsof alles oké met me was, maar dat was het helemaal niet. Ik begon langzaam te stoppen met huilen en begon over mijn problemen, maar toen kwam die broek weer in mijn keel en de tranen kwamen weer naar boven. Ik had dit zo lang voor me gehouden dat het allemaal te veel was. Maar steeds bekeek die mevrouw me alsof ik een dode plant was. Ik weet wel dat ze me niet mag vast nemen of iets dergelijks. Maar je kan toch wat meer doen dan me dood leuk serieus gaan bekijken.. Maar goed, na een tijdje kon ik over mijn problemen praten en alles wat op mijn hart lag. De vrouw knikte maar wat en zei wat ik zei in andere woorden. Dat hielp me dus niet echt, Deze psycholoog heeft me echt niet geholpen, ik kon even goed mijn hart luchten tegen een vriend/vriendin, het was hetzelfde geweest.
Omdat die psycholoog me niet had geholpen was ik ook niet beter mentaal. Maar ik was zo teleurgesteld dat ik niet weer naar een andere psycholoog wou gaan om weer alles opnieuw te vertellen. Na maanden niks te hebben gedaan op psychologisch vlak raadde de dokters me nog steeds aan om nog steeds naar de psycholoog te gaan. Ik kreeg een paar nummers van psychologen en ik koos de beste van het lijstje. Ik had wat met haar gepraat via de telefoon om een beetje alles te vertellen hoe het allemaal zat en maakte een afspraak met haar.
Ik was niet echt zenuwachtig maar ik was al op voorhand teleurgesteld want ik dacht van, als zij zoals die andere is, ja dan is dit weer tijd weggegooid. Ik kon wel goed praten met haar maar zij ook hielp me niet echt, ik had het gevoel dat ik op één plek bleef staan, wat ze mij vertelde wist ik al. Ik wou haar wel nog een keer zien, misschien dat het met de tijd kwam. Ik had dan weer een afspraak gemaakt voor de volgende week maar ik had dan goed nagedacht en ik ben dan toch niet gegaan, ik voelde dat zij mij ook niet ging helpen.
Toen gingen we naar mijn huisarts en zij begon nu over een psychiater. Maar dat klonk al veel heftiger voor me maar ik moet wel vooruit gaan dus ik ging op de site van het ziekenhuis en keek de namen van de psychiaters en keek waarvoor ze waren. Ik maakte dan afspraak en nu moet ik afwachten tot maandag. Ik ben best wel zenuwachtig, ik ben bang wat ze allemaal gaat zeggen en wil me ook niet aanstellen achja, we zien wel ..

Wat is jullie ervaring met psychologen of psychiaters?

xx

Geen opmerkingen:

Een reactie posten